shutterstock_636920506.jpg

De voordelen van podcasts

Podcasts zijn een onmisbaar ingrediënt in de multimediale (interne en externe) communicatie van organisaties. Het is een unieke opportuniteit voor contentmarketeers die de ambitie hebben om toegevoegde waarde te leveren aan hun doelgroep. En het is een geschenk uit de hemel voor interne communicatiemanagers die hun aanpak een boost willen geven.
 
multitasking.jpg
MULTITASKING
Een podcast laat, in tegenstelling tot een video, de luisteraars toe te multitasken. De meeste leden van uw doelgroep zijn drukbezette mensen die geen tijd hebben om een halfuur naar het scherm te kijken.  Ze kunnen wel naar een podcast luisteren terwijl ze naar hun werk rijden (of in de file staan), wanneer ze hun dagelijkse wandeling of work-out afwerken of zelfs terwijl ze wat minder belangrijk papierwerk afwerken...
wave-geel_transp.png
 
diepgang.jpg
DIEPGANG
 
Multitasken heeft het voordeel dat podcasts ook uitermate geschikt zijn om inhoudelijke diepgang te creëren. Aandacht voor het scherm daarentegen duurt slechts enkele minuten. Dat zorgt ervoor dat de boodschap die u via video brengt per definitie beperkt en oppervlakkig moet zijn. Bij podcast kunnen we die diepgang wel brengen. Dat biedt perspectieven in het uitwerken van uw inhoudelijke boodschappen en het uitdiepen van uw relatie met de doelgroep.
wave-geel_transp.png
 
aandacht.jpg
AANDACHT VAN uw DOELGROEP
De aandacht van uw doelgroep hebben, is het hoogste goed voor iedere contentmarketeer. Met podcasts heeft u die volle aandacht. Podcasts worden immers beluisterd wanneer dat het best uitkomt voor uw doelgroep en wanneer die dus ‘ontvankelijk’ is voor de boodschap. Daarnaast vragen podcasts ook aandacht in die zin dat ze niet zomaar als op de achtergrond kunnen dienst doen. Maak ten volle gebruik van deze eigenschap bij het modelleren van uw podcast.
wave-geel_transp.png
 
expert.jpg
EXPERTSTATUS
Aandacht van uw doelgroep is een belangrijke troef. Podcasts bieden de luisteraars de ervaring van een een-op-eenlezing met de auteur, indien u het slim aanpakt, een gekende expert. Luisteraars willen hun kennis vergroten, hun aanpak verbeteren, hun gezondheid, leven, motivatie… verbeteren. Daarom kunnen podcasts een integrale rol spelen in de ontwikkeling van een imago als expert. Regelmatige podcasts, waarin u inzicht, kennis, informatie, advies en begeleiding aanbiedt, zullen al snel het beeld scheppen, dat u iemand bent naar wie men zich kan wenden. Dit is een ideaal moment om direct die topics aan te spreken die relevant zijn voor uw marktsegment en doelpubliek.
wave-geel_transp.png
 
multimedia.jpg
INTEGRATIE IN MULTIMEDIALE STRATEGIE
Podcasts zijn een uitermate geschikt medium om te combineren met een ander contentmarketing-platform. Maak een podcast en als afgeleide een blog voor uw website of artikel voor uw e-zine. Beide versterken mekaar. Podcasts zijn vaak tijdlozer dan andere media: ze gaan langer mee en kunnen langer gebruikt worden als bron om andere media te voeden.
wave-geel_transp.png
 
seo.jpg
GOED VOOR DE SEO
Niet geheel onbelangrijk is dat podcasts zorgen voor een betere vindbaarheid door zoekmachines en dus zorgen voor een hogere ranking. Gekoppeld aan het feit dat podcasts overal verspreid worden via social media, creëert het op een effectieve manier exposure.
wave-geel_transp.png
 
branding.jpg
MERKVERSTERKEND
Podcast-afleveringen zijn gemakkelijk deelbaar en verspreidbaar via social media, via sharing, tagging, ... Ze zorgen daardoor voor veel gratis reclame. Als u mensen interviewt in uw podcast, heeft u vaak nog het bijkomende voordeel dat zij het interview ook delen op hun eigen kanalen. Hierdoor komen alle volgers van deze ondernemer ook in aanraking met uw podcasts. Daarmee kut u snel een hele nieuwe doelgroep bereiken. 
wave-geel_transp.png
 
community.jpg
VAN KLANTEN NAAR COMMUNITY
Op de lange termijn helpen podcasts ook bij het opbouwen van een community. Mensen abonneren zich, kijken uit naar nieuwe podcasts en blijven ook nauw betrokken. Door onderwerpen van uw podcasts te verbinden met uw aanbod, legt u de link en de mogelijkheid tot meer omzet.
U kunt uw podcastafleveringen delen op uw website, op social media en ze naar uw e-maillijst sturen. Hierdoor is er een grote kans dat ook nieuwe ondernemers die content horen en net zoals uw bestaande klanten geïnteresseerd raken, niet alleen in uw persoon, maar ook in uw aanbod, en ze zich graag verbinden aan uw organisatie.
wave-geel_transp.png